Prečo som sa rozhodol napísať tento článok? Aj z môjho okolia častokrát počúvam, ako niekto naletel podvodníkovi, ako mu z platobnej karty zmizli peniaze, a podobne. Začal som teda študovať, kde je chyba a ako viac informovať verejnosť o nekalých praktikách podvodníkov.
Lustroval som celý internet a hľadal články, ktoré informujú používateľov, ako odhaliť podvodné konanie. Na moje prekvapenie som však nenašiel žiadny komplexný článok, ktorý by sa tejto tematike venoval obšírnejšie. Rozhodol som sa teda napísať sériu článkov o bezpečnosti v online svete.
Nedávno to bola práve moja mama, ktorá naletela podvodníkovi s podvodným eshopom. K tomuto podvodnému eshopu sa dostala jednoducho – cez reklamu na sociálnej sieti facebook. Čakali by ste že sociálna sieť ako facebook, alebo instagram, mimochodom tieto dve siete patria pod rovnakú spoločnosť – meta, by dovolila inzerovať práve podvodníkom? Tieto dve siete však nie sú výnimkou. S podobnými reklamnými inzerátmi sa stretnete skoro všade.
Prevádzkovateľom reklamných plôch, asi až tak nezáleží na bezpečnosti klikajúcich používateľov, ako na zisku a príjmu od inzerantov. Preto neverte všetkým reklamám a klikajte na všetky odkazy s rozvahou. Vždy si všetky informácie dôkladne preverte. S niekoľkými trikmi, ako odhaliť takéto podvodné stránky, vás oboznámim aj v tomto článku. V prípade mojej mamy nepomohlo ani to, že bola celá objednávka poslaná na dobierku a nebola nutná platba predom, ako to vo väčšine podvodných stránok býva zvykom. Bohužiaľ konala zbrklo a nerozvážne, s nikým sa vopred neporadila.
Keďže sa venujem IT a programovaniu, častokrát sa ma ľudia pýtajú, či je stránka, prípadne eshop bezpečný. Nie vždy sa však opýtajú včas… Keď už sú čísla ku kreditným kartám odoslané, je väčšinou neskoro. Ale aj s týmto sa dá v niektorých prípadoch niečo robiť. To je však rozsiahla téma vhodná na spracovanie v ďalšom článku osobitne.
Tento článok je zatiaľ v stave “Work in progress”, teda rozpracovaný. No myslím, že je tu dostatok informácií, na úspešnú identifikáciu podvodnej stránky. Ďalšie informácie a postupy budú pribúdať priebežne, takže nás neváhajte navštíviť aj neskôr.
Analýza podvodnej stránky eshopu
Najskôr vám ukážem niekoľko varovných signálov, ktoré indikujú, že sa jedná o podvodný web. Podvodné stránky väčšinou nemajú financie na rozsiahlu investíciu do poriadnej webovej prezentácie. V takomto prípade sledujte aj tie najmenšie detaily.
Na ukážku nám poslúži podvodný eshop, na ktorom sa nechala nachytať aj moja mama.
Poďme na to.
Nevhodný titulok úvodnej stránky
Vhodne zvolený titulok je jednou z najdôležitejších kritérií, podľa ktorých je vyhľadávač ako napr. google, schopný stránku rozpoznať a zobraziť používateľom. Otázka teda znie? Prečo by si seriózny obchod na toto nedal pozor? Porovnajte si titulok s nejakým overeným eshopom ako napr. alza a podobne a presvedčte sa sami, ako má správny titulok vyzerať.
Rôzne veľkosti písmen s diakritikou
Bystré oko si všimne, že veľkosť niektorých písmen sa nezhoduje s ostatnými písmenami. To je spôsobené nesprávnym načítaním fontu. Väčšinou sa to stáva pri použití diakritiky, pretože niektoré fonty nie sú prispôsobené na diakritiku, respektíve ju treba načítať dodatočne. Je to ďalším zo znakov podvodného eshopu.
Kombinácia viacerých jazykov na jednej stránke
Mixovanie viacerých jazykov napr. slovenčiny s angličtinou, tiež nepôsobí dvakrát dôveryhodne a na serióznom eshope, by sa toto nemalo stať.
Podozrivé zľavy na všetky produkty
Ďalším typickým ukazovateľom podvodného eshopu, sú podozrivo veľké zľavy, ktoré sa vyskytujú takmer na každom produkte. Naozaj si myslíte, že vám dá seriózny obchod na každý produkt zľavu 90% a viac?
Lámaná slovenčina, alebo preložené texty
Lámaná slovenčina, alebo čudný preklad pravdepodobne z angličtiny. Aj toto sú znaky podvodného eshopu. Takéto stránky väčšinou vznikajú ako na bežiacom páse vo veľkom počte. Nie je tu kladený dôraz na kvalitu, ale na kvantitu.
Nízka kvalita obrázkov produktov
Predstavte si, že máte luxusnú značku, ako aj táto ukážková stránka s doplnkami louis vuitton. Predávate produkty, kde sa cena jedného doplnku môže vyšplhať až na niekoľko desiatok tisíc eur.
Naozaj by ste nemali peniaze na kvalitné fotografie? Porovnajte si fotografie s oficiálnou stránkou louisvuitton.com
Pozrite sa poriadne aj na pätičku stránky
Pätičku obsahuje väčšinou každá seriózna stránka. Nachádzajú sa tu informácie a odkazy napríklad na podmienky používania, spôsoby dopravy, gdpr, alebo kontakt a obchodné informácie.
Hlavne hľadajte reklamačné podmienky a spôsob vrátenia tovaru. Toto žiadny podvodný eshop nemá uvedené.
Pri analýze vyššie spomenutej stránky som sa doslova pobavil. Okrem angličtiny a slovenčiny tu dokonca nájdete aj poľštinu. Ak už vás toto nepresvedčí o podvode, potom neviem.
Amatérska emailová adresa
Ďalším varovným signálom je amatérska kontaktná emailová adresa. Predstavte si, že kontaktujete pána oossboorn na gmaile. Nie je vám to vtipné? Takto by naozaj nemal vyzerať email seriózneho eshopu.
Nefungujúce odkazy na sociálne siete
Z nejakého dôvodu stránka obsahuje odkazy na sociálne siete, no tie nefungujú. Že by podvodník nemal čas? Alebo len nechcel dostávať negatívne ohlasy od svojich zákazníkov?
Dávajú vám texty na stránke zmysel?
Všímajte si dôkladne texty na stránke a zamyslite sa, či vám dávajú zmysel. Všimnite si ukážku nižšie. Neodporujú si tieto texty? Texty na stránke by mali byť písané tak, aby ich pochopilo pomaly aj malé dieťa.
Texty si navzájom odporujú. V jednom píše, že dodacia lehota je cca. 7-15 dní. No hneď na to sa dočítate, že ak tovar nedostanete dlhšie ako za 3 dni, máte sa ozvať podvodníkovi. Tak ako to máme teda chápať?
Sledujte chýbajúce obrázky
Všímajte si, či sa na stránke nenachádzajú chýbajúce obrázky. Prečo by si seriózny obchod na toto nedal pozor? Chýbajúce obrázky negatívne ovplyvňujú pozície vo vyhľadávačoch ako je napr. google, zoznam a podobne.
Nezmyselný stav alebo počet položiek na sklade
Niektoré eshopy vám zobrazujú počet kusov na sklade. No ani tieto počty by sa nemali meniť len tak náhodne. Všimnite si video nižšie keď refreshujem (obnovujem) stránku, ako sa náhodne menia počty kusov na sklade.
Zároveň si môžete všimnúť, že Sold (počet predaných kusov tovaru) sa nemení. Nie je to čudné? Možno je to len kúzlo.
Napočítal som už viac ako 15 varovných signálov, ktoré by vás mali presvedčiť, že sa jedná o podvodnú stránku (eshop). Poďme sa ale pozrieť na ďalšie možnosti, ako odhaliť podvod.
Odhalenie podvodnej stránky pomocou dostupných nástrojov
Teraz sa budem venovať rôznym zdarma dostupným nástrojom, ktoré môžu pomôcť pri odhalení podvodnej stránky.
Zistenie majiteľa domény
V niektorých prípadoch vám môže pomôcť aj údaj, komu patrí doména, pod ktorou stránka vystupuje. V tomto prípade to bola trafa do čierneho, pretože registrátorom domény je akási čínska spoločnosť.
Rozsiahle info o doméne zistíte na stránke ako whois.domaintools.com, alebo who.is
Okrem toho komu patrí doména, tu viete zistiť aj údaje ako:
- dátum zaregistrovania domény,
- ako dlho doména existuje,
- ip adresu,
- alebo aj eshopový systém (v tomto prípade shopify),
- a podobne.
Skontrolujte ikonku so zámkom
Skontrolujte, či je stránka zabezpečená https certifikátom. To zistíte tak, že je vedľa názvu stránky malý zámoček. Po rozkliknutí zistíte, či má stránka platný certifikát. V tomto prípade má stránka platný certifikát Lets encrypt, aj keď sa jedná podvod. V niektorých prípadoch však certifikát nemusí byť platný. V takom prípade zbystrite pozornosť.
Možno si budete klásť otázku, prečo je stránka podvod, keď má platný certifikát a zámok domény? Odpoveď je veľmi jednoduchá… Niektoré hostingové spoločnosti, vám takýto certifikát zaregistrujú už v základe a o nič viac sa nemusíte starať. Preto tento údaj nemôžete brať na 100 % vážne.
Ďalšie možnosti odhalenia podozrivej stránky
V tejto sekcii nájdete niekoľko ďalších užitočných odkazov, pre ktoré sa nenašla vhodná kategória.
Zoznamy rizikových eshopov
Pozrite sa na to, či sa eshop, na ktorom sa chystáte nakúpiť, nenachádza na zozname podvodných eshopov.
Stránka slovenskej obchodnej inšpekcie takýto zoznam zverejňuje v tomto pdf dokumente.
O niečo sofistikovanejší zoznam nájdete na stránke českej obchodnej inšpekcie.
Recenzie na heuréke
Je stránka zaregistrovaná na heuréke? Aké sú na ňu ohlasy? Nie vždy je však nutné, aby bola stránka nutne registrovaná na heuréke a podobných portáloch. Je to ale jedným z ďalších ukazovateľov, ktoré môžete zohladniť.
Sociálne siete
Sociálne siete sú dôležitým marketingovým kanálom väčšiny eshopov. Je stránka na ktorej sa chystáte nakúpiť tovar registrovaná na nejakej sociálnej sieti? Ak áno, prečítajte si recenzie, alebo hodnotenia návštevníkov. Dávajte si však pozor, aj tieto recenzie a “fanúšikovia” môžu byť získané podvodným spôsobom. O tom však niekedy inokedy.